Lucrez in regim freelancing de aproape
doi ani. Uneori am bani sa fac echitatie de doua ori pe saptamana,
alteori nu am nici bani sa cumpar paine. Dar zilnic aplic la cel
putin 5-6 joburi pe colosul eJobs.
Rezultatul este acelasi in proportie de
80%: aplicatia nu este citita, iar jobul expira la aproximativ o zi
dupa ce am aplicat. Ghinion, mi-am zis.
Pana cand am incercat sa recrutez –
atentie! - voluntari prin intermediul eJobs, pentru compania din
India cu care colaborez de un an.
Ca orice ins neavizat, citesc putin
prin FAQ si apoi ma pun sa completez formularul pentru inregistrarea
companiei. Toate bune, contul se activeaza, postez jobul, imi aplica
o multime de oameni si zic ca ma uit peste Cvuri a doua zi.
A doua zi, soc si groaza! Cvurile au ID
in loc de nume si date de contact. Hopa.... ceva nu e ok, asadar dau
un mail pe eJobs.
Raspunsul vine dupa o zi de framantari
si nu este deloc imbucurator:
“In vederea activarii contului dvs
eJobs avem rugamintea sa ne trimiteti o copie a certificatului de
inregistrare de la Registrul Comertului precum si o imputernicire
semnata si stampilata din care sa reiasa ca puteti recruta personal
pentru compania inregistrata pe site-ul eJobs “
De unde pana unde?
Nu spunea nimic despre asemenea acte...
No, hop pe telefon sa vad care e
problema. Si acum vine partea interesanta care m-a facut sa trag o
fuga la sala si sa descarc nervii pe sacul de box pana nu mai aveam
articulatii la pumni.
E mai interesant sa relatez discutia
tip dialog, asadar, enjoy:
- Buna ziua, etc
- eJobs, buna ziua.
- Am facut un cont de companie zilele trecute si acum il vad blocat si mi se cer anumite documente. Ce s-a intamplat?
- Asta e procedura.
- Care procedura? Nu scria nimic despre copie dupa certificatul de inregistrare pe website.
- Scrie in emailul trimis si asta este procedura.
- Dna, inainte sa imi fac contul nu am fost instiintata ca am nevoie de copie dupa certificatul de inregistrare.
- Pai nu, ca nu este nevoie.
- ????
- Dar asa este procedura.
- Haideti sa o luam altfel, ca nu ne intelegem: de ce a fost blocat contul?
- Asta e procedura.
- (deja plesneam de nervi!!!) Unde scrie asa ceva pe siteul eJobs?
- Nu scrie.
- Dna, mai intreb o data: de ce a fost blocat contul? Tipa nu ma mai rabda si inchide telefonul. Nice! Asa da client service, n-am cuvinte! Sun iar!
Dupa aceasi discutie cu alta insa, este
chemata “sefa” care imi repeta aceasi poezie fara sens, pana ii
scapa porumbelul :”Nu am putut verifica informatiile”. Ei, acum
ajungem la ceva...
Dupa inca 20 minute de intrebari care
ince cu “de ce” din partea mea si raspunsul obsesiv “Asta e
procedura”, aflu ca nu a fost gasit codul CIF pe siteul de la
Registrul Comertului.
O informez pe doamna ca nu aveau cum sa
gaseasca firma localizata in India la Registrul Comertului din
Romania, chestie care se dovedeste peste puterea ei de intelegere si
convorbirea se incheie 1-0 pentru ea: trebuie sa le trimit actele
respective.
Ok...trimitem actele. Din fericire
directorul indian este baiat de treaba si accepta sa trimita actele
pe mailul de la eJobs. Acte trimise, confirmare la telefon ca actele
au fost trimise, cica se activeaza contul.
Dupa doua zile se activeaza contul, dar
jobul postat a fost sters, deci trebuie pus din nou. Imi aplica
oamenii, pe unii ii selectez pentru mai departe si a doua zi – soc
si groaza! - contul iar e blocat!
Telefon la eJobs, din nou. Se repeta
prima discutie, zic ca am trimis actele, o cheama pe “sefa”.
De data asta “sefa” are alta
problema:
“Ati trimis, dar actele au fost
trimise de catre alta persoana, nu de dvs.”
Sa mori tu! Fata!
Ii explic frumos ca Redactorul sef nu
umbla cu certificatului de inregistrare de la Registrul Comertului
al unei firme, dat fiind caracterul confidential al acestuia, rezulta
ca a primit email de la directorul firmei.
Dupa cateva bajbaieli, “sefa”
accepta sa deblocheze contul. Finally!
Dar dejeaba, ca dupa doua ore se
rezgandeste eJobs si iar am contul blocat. Telefon, din nou. Cer
direct cu “sefa”, care are alt raspuns: “Nu avem ce face cu un
email, trebuie trimis fax cu actele”.
Pfuaiiii! Cum sa il pun eu acum pe
nenea director din India sa trimita fax? Deja am dubii cu privire la
site, dar hai ca o fac si pe asta. Baietul, directorul, inghite si
gogoasa asta, dar se pare ca de data asta cere si el un certificat de
prelucrare a datelor si un certificat de inregistrare de la eJobs.
Eu inca nu stiam asa ca telefonul de la
“sefa” eJobs ma ia un pic pe nepregatite. Tipa e super-furioasa
ca I se cer asemenea documente oficiale si “strict confidentiale”
si ca rezultat ea ne inchide contul si gata. A mentionat ceva si
despre “cum sa dau eu documente unui neica-nimeni din India, care
poate nici nu exista”.
Cu nervii intinsi la maxim, iau o
decizie controversata, dar care se dovedeste foarte utila, in final.
Ma dau drept directorul si incerc sa fac un cont pe eJobs, asistata
de un operator de-al lor, fiindca deja miroseam ceva imputit la astia
de la eJobs. (la o cautare temeinica am gasit si eu datele companiei
din India, din fericire. Ma rog, m-a ajutat un prieten care a
terminat Politehnica, dar...) Sun si prima intrebare este ce scriu la
CIF, firma fiind in India. Raspunsul vine clar “Codul CIF”.
Ok...exista Registration Number si CIN la firmele straine; care
dintre astea e codul CIF o intreb. “VAT” imi raspunde. Pe vremea
mea, maica, VAT era TVA in limba engleza, dar poate s-or fi schimbat
treburile si scriu la CIF valoarea de VAT. Evident, imi da eroare. Ii
comunic tipei, ea zice sa le incerc si pe “ale de le-ati spus
inainte”. Le incerc, merge cu Registration Number. O intreb de vreo
zece ori daca este sigura ca este bine, ea e sigura, fac contul si
iar pun anuntul si incep recrutarea. Si eJobs iar imi blocheaza
contul.
De data asta au dat de naiba astia de
la eJobs! Sun si cer cu “sefa”, imi zic oful si ea imi susura
aceleasi cuvinte ”Asta e procedura”. Dupa un schimb de replici
demne de doi taximetristi din intersectia de la Razoare “sefa”
rabufneste si scapa “Nu ati vorbit cu operator de la noi”.Eu
insist ca am vorbit. Iar insulte, iar nu si nu, pana cand se
enerveaza de tot si scapa perla neagra:
“Noi nu avem cum sa verificam firmele
din strainatate!”
Concluzia:
In urma unei saptamani obositoare, am
realizat de ce nu reusesc si pace sa imi gasesc un job prin eJobs:
astia blocheaza conturi dupa bunul plac si ii doare in partile
bombate de candidati! Singura modalitate de a debloca un cont este
plata a minim 1.000 ron, care te absolva de orice responsabilitati
(asta am aflat de la o alta operatoare mai tontuta si mai sincera).
Plus ca mai au o “problema”: firma
care trebuie trecuta la “datele firmei” trebuie sa fie exact
aceeasi cu cea din “username”.
Cu alte cuvinte, daca vreau sa fac
recrutare pentru holdingul X, firma Y, trebuie sa trec doar datele
holdingului, ci nu ale firmei pentru care angajez.
Iar acum ma intreb cat a platit Ringier
ca sa aiba anunturi la care firma recrutoare era Elle sau Unica.ro,
cum am intalnit de atatea ori pe eJobs?
Aceasi operatoare sincera mi-a spus ca
dupa inregistrarea unei firme un operator cauta CIF pe internet si
daca nu il gaseste sau nu gaseste exact denumirea “Gigel.SRL”,
bifeaza datele ca fiind incorecte si blocheaza contul. Ca om care s-a
ingajat via eJobs la compania “Zed Digital” doar ca sa afle ca de
fapt lucra pentru Yazbill Ltd, companie care se ocupa de fostul
Seeme, actual LoveTrap, site de videochat, treaba cu verificarile mi
se pare doar o insiruire de cuvinte care sa sune bine.
O alta problema care mi-a sarit flagrat
in ochi este “regulamentul” privitor la firmele de videochat: nu
au voie sa posteze anunturi pe eJobs. Cica... Si e plin siteul de
ele. Cum se poate? Contra cost, desigur: intre 1.000 si 3.000 ron
contul si anunturile postate si gata dispar obstacolele.
Iar ultima si cea mai grava problema,
dupa mintea mea, este faptul ca eJobs nu le ofera candidatilor un
raspuns atunci cand blocheaza un cont de companie. Tu aplici si apoi
te miri de ce nu raspunde angajatorul. Eventual ii tragi cateva
insulte pe social media, cum am patit eu, fiindca unul dintre
conturi, desi blocat, are anuntul vizibil. Si va fi vizibil inca 28
de zile, deci am de indurat multe injurii de la oameni nevinovati
care nu au habar de afacerile absolut ne-transparente (ca sa nu zic
altfel) ale eJobs.
Care este adevarul despre eJobs?
Sunt un site care urmareste sa faca cat
mai multi bani, pe orice cai, mai ales pe cele necurate,
promovandu-se drept cel mai mare, mai sigur si mai serios site de
recrutare din online-ul romanesc. Si ca un ultim comentariu, datele
candidatilor nu sunt protejate, ci vandute catre terti, tot pentru
bani (informatie aflata din diverse surse reliable).
In plus, la o cautare simpla pe
internet se pot vedea datele de contact ale persoanelor care au CV pe
eJobs. Si da, chiar daca ai CV privat! Si chiar daca persoana care
cauta nu este un as al informaticii!
Ca tot veni vorba, daca te tenteaza sa
platesti pentru un CV personalizat, NU O FACE! Cvurile personalizate
apar ca o simpla afirmatie in contul companiiilor: “X are CV
privat. Plateste ca sa il vezi”. Scurt si la obiect.
Si inca un pont: firmele vad
aplicatiile recente, deci daca incerci sa iti castigi traiul ca
vanzator pana iti apare in cale postul de biochimist pentru care ai
invatat zeci de ani, poti sa iti faci deja dosarul de somaj – toti
angajatorii vor vedea ce ai de gand si se vor gandi ca azi vii, maine
pleci.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu