joi, 5 martie 2015

Adevarul despre eJobs

Lucrez in regim freelancing de aproape doi ani. Uneori am bani sa fac echitatie de doua ori pe saptamana, alteori nu am nici bani sa cumpar paine. Dar zilnic aplic la cel putin 5-6 joburi pe colosul eJobs.
Rezultatul este acelasi in proportie de 80%: aplicatia nu este citita, iar jobul expira la aproximativ o zi dupa ce am aplicat. Ghinion, mi-am zis.
Pana cand am incercat sa recrutez – atentie! - voluntari prin intermediul eJobs, pentru compania din India cu care colaborez de un an.

Ca orice ins neavizat, citesc putin prin FAQ si apoi ma pun sa completez formularul pentru inregistrarea companiei. Toate bune, contul se activeaza, postez jobul, imi aplica o multime de oameni si zic ca ma uit peste Cvuri a doua zi.
A doua zi, soc si groaza! Cvurile au ID in loc de nume si date de contact. Hopa.... ceva nu e ok, asadar dau un mail pe eJobs.

Raspunsul vine dupa o zi de framantari si nu este deloc imbucurator:
“In vederea activarii contului dvs eJobs avem rugamintea sa ne trimiteti o copie a certificatului de inregistrare de la Registrul Comertului precum si o imputernicire semnata si stampilata din care sa reiasa ca puteti recruta personal pentru compania inregistrata pe site-ul eJobs “
De unde pana unde?

Nu spunea nimic despre asemenea acte...
No, hop pe telefon sa vad care e problema. Si acum vine partea interesanta care m-a facut sa trag o fuga la sala si sa descarc nervii pe sacul de box pana nu mai aveam articulatii la pumni.
E mai interesant sa relatez discutia tip dialog, asadar, enjoy:
  • Buna ziua, etc
  • eJobs, buna ziua.
  • Am facut un cont de companie zilele trecute si acum il vad blocat si mi se cer anumite documente. Ce s-a intamplat?
  • Asta e procedura.
  • Care procedura? Nu scria nimic despre copie dupa certificatul de inregistrare pe website.
  • Scrie in emailul trimis si asta este procedura.
  • Dna, inainte sa imi fac contul nu am fost instiintata ca am nevoie de copie dupa certificatul de inregistrare.
  • Pai nu, ca nu este nevoie.
  • ????
  • Dar asa este procedura.
  • Haideti sa o luam altfel, ca nu ne intelegem: de ce a fost blocat contul?
  • Asta e procedura.
  • (deja plesneam de nervi!!!) Unde scrie asa ceva pe siteul eJobs?
  • Nu scrie.
  • Dna, mai intreb o data: de ce a fost blocat contul? Tipa nu ma mai rabda si inchide telefonul. Nice! Asa da client service, n-am cuvinte! Sun iar!
Dupa aceasi discutie cu alta insa, este chemata “sefa” care imi repeta aceasi poezie fara sens, pana ii scapa porumbelul :”Nu am putut verifica informatiile”. Ei, acum ajungem la ceva...
Dupa inca 20 minute de intrebari care ince cu “de ce” din partea mea si raspunsul obsesiv “Asta e procedura”, aflu ca nu a fost gasit codul CIF pe siteul de la Registrul Comertului.
O informez pe doamna ca nu aveau cum sa gaseasca firma localizata in India la Registrul Comertului din Romania, chestie care se dovedeste peste puterea ei de intelegere si convorbirea se incheie 1-0 pentru ea: trebuie sa le trimit actele respective.

Ok...trimitem actele. Din fericire directorul indian este baiat de treaba si accepta sa trimita actele pe mailul de la eJobs. Acte trimise, confirmare la telefon ca actele au fost trimise, cica se activeaza contul.
Dupa doua zile se activeaza contul, dar jobul postat a fost sters, deci trebuie pus din nou. Imi aplica oamenii, pe unii ii selectez pentru mai departe si a doua zi – soc si groaza! - contul iar e blocat!
Telefon la eJobs, din nou. Se repeta prima discutie, zic ca am trimis actele, o cheama pe “sefa”.
De data asta “sefa” are alta problema:
“Ati trimis, dar actele au fost trimise de catre alta persoana, nu de dvs.”
Sa mori tu! Fata!
Ii explic frumos ca Redactorul sef nu umbla cu certificatului de inregistrare de la Registrul Comertului al unei firme, dat fiind caracterul confidential al acestuia, rezulta ca a primit email de la directorul firmei.
Dupa cateva bajbaieli, “sefa” accepta sa deblocheze contul. Finally!
Dar dejeaba, ca dupa doua ore se rezgandeste eJobs si iar am contul blocat. Telefon, din nou. Cer direct cu “sefa”, care are alt raspuns: “Nu avem ce face cu un email, trebuie trimis fax cu actele”.
Pfuaiiii! Cum sa il pun eu acum pe nenea director din India sa trimita fax? Deja am dubii cu privire la site, dar hai ca o fac si pe asta. Baietul, directorul, inghite si gogoasa asta, dar se pare ca de data asta cere si el un certificat de prelucrare a datelor si un certificat de inregistrare de la eJobs.

Eu inca nu stiam asa ca telefonul de la “sefa” eJobs ma ia un pic pe nepregatite. Tipa e super-furioasa ca I se cer asemenea documente oficiale si “strict confidentiale” si ca rezultat ea ne inchide contul si gata. A mentionat ceva si despre “cum sa dau eu documente unui neica-nimeni din India, care poate nici nu exista”.

Cu nervii intinsi la maxim, iau o decizie controversata, dar care se dovedeste foarte utila, in final. Ma dau drept directorul si incerc sa fac un cont pe eJobs, asistata de un operator de-al lor, fiindca deja miroseam ceva imputit la astia de la eJobs. (la o cautare temeinica am gasit si eu datele companiei din India, din fericire. Ma rog, m-a ajutat un prieten care a terminat Politehnica, dar...) Sun si prima intrebare este ce scriu la CIF, firma fiind in India. Raspunsul vine clar “Codul CIF”. Ok...exista Registration Number si CIN la firmele straine; care dintre astea e codul CIF o intreb. “VAT” imi raspunde. Pe vremea mea, maica, VAT era TVA in limba engleza, dar poate s-or fi schimbat treburile si scriu la CIF valoarea de VAT. Evident, imi da eroare. Ii comunic tipei, ea zice sa le incerc si pe “ale de le-ati spus inainte”. Le incerc, merge cu Registration Number. O intreb de vreo zece ori daca este sigura ca este bine, ea e sigura, fac contul si iar pun anuntul si incep recrutarea. Si eJobs iar imi blocheaza contul.
De data asta au dat de naiba astia de la eJobs! Sun si cer cu “sefa”, imi zic oful si ea imi susura aceleasi cuvinte ”Asta e procedura”. Dupa un schimb de replici demne de doi taximetristi din intersectia de la Razoare “sefa” rabufneste si scapa “Nu ati vorbit cu operator de la noi”.Eu insist ca am vorbit. Iar insulte, iar nu si nu, pana cand se enerveaza de tot si scapa perla neagra:
“Noi nu avem cum sa verificam firmele din strainatate!”

Concluzia:

In urma unei saptamani obositoare, am realizat de ce nu reusesc si pace sa imi gasesc un job prin eJobs: astia blocheaza conturi dupa bunul plac si ii doare in partile bombate de candidati! Singura modalitate de a debloca un cont este plata a minim 1.000 ron, care te absolva de orice responsabilitati (asta am aflat de la o alta operatoare mai tontuta si mai sincera).
Plus ca mai au o “problema”: firma care trebuie trecuta la “datele firmei” trebuie sa fie exact aceeasi cu cea din “username”.
Cu alte cuvinte, daca vreau sa fac recrutare pentru holdingul X, firma Y, trebuie sa trec doar datele holdingului, ci nu ale firmei pentru care angajez.
Iar acum ma intreb cat a platit Ringier ca sa aiba anunturi la care firma recrutoare era Elle sau Unica.ro, cum am intalnit de atatea ori pe eJobs?
Aceasi operatoare sincera mi-a spus ca dupa inregistrarea unei firme un operator cauta CIF pe internet si daca nu il gaseste sau nu gaseste exact denumirea “Gigel.SRL”, bifeaza datele ca fiind incorecte si blocheaza contul. Ca om care s-a ingajat via eJobs la compania “Zed Digital” doar ca sa afle ca de fapt lucra pentru Yazbill Ltd, companie care se ocupa de fostul Seeme, actual LoveTrap, site de videochat, treaba cu verificarile mi se pare doar o insiruire de cuvinte care sa sune bine.

O alta problema care mi-a sarit flagrat in ochi este “regulamentul” privitor la firmele de videochat: nu au voie sa posteze anunturi pe eJobs. Cica... Si e plin siteul de ele. Cum se poate? Contra cost, desigur: intre 1.000 si 3.000 ron contul si anunturile postate si gata dispar obstacolele.

Iar ultima si cea mai grava problema, dupa mintea mea, este faptul ca eJobs nu le ofera candidatilor un raspuns atunci cand blocheaza un cont de companie. Tu aplici si apoi te miri de ce nu raspunde angajatorul. Eventual ii tragi cateva insulte pe social media, cum am patit eu, fiindca unul dintre conturi, desi blocat, are anuntul vizibil. Si va fi vizibil inca 28 de zile, deci am de indurat multe injurii de la oameni nevinovati care nu au habar de afacerile absolut ne-transparente (ca sa nu zic altfel) ale eJobs.

Care este adevarul despre eJobs?

Sunt un site care urmareste sa faca cat mai multi bani, pe orice cai, mai ales pe cele necurate, promovandu-se drept cel mai mare, mai sigur si mai serios site de recrutare din online-ul romanesc. Si ca un ultim comentariu, datele candidatilor nu sunt protejate, ci vandute catre terti, tot pentru bani (informatie aflata din diverse surse reliable).
In plus, la o cautare simpla pe internet se pot vedea datele de contact ale persoanelor care au CV pe eJobs. Si da, chiar daca ai CV privat! Si chiar daca persoana care cauta nu este un as al informaticii!
Ca tot veni vorba, daca te tenteaza sa platesti pentru un CV personalizat, NU O FACE! Cvurile personalizate apar ca o simpla afirmatie in contul companiiilor: “X are CV privat. Plateste ca sa il vezi”. Scurt si la obiect.

Si inca un pont: firmele vad aplicatiile recente, deci daca incerci sa iti castigi traiul ca vanzator pana iti apare in cale postul de biochimist pentru care ai invatat zeci de ani, poti sa iti faci deja dosarul de somaj – toti angajatorii vor vedea ce ai de gand si se vor gandi ca azi vii, maine pleci.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu